טכנולוגיות מסחר חכם מאפשרות למנהלי רכש לתרום יותר לרווחיות

(מאמר מתורגם מתוך מחקר של IBM )

יבמ חושפת תוצאות מחקר בינלאומי, המצביע על מקומו המרכזי של ניהול רכש יעיל בהבטחת תוצאות עסקיות משופרות. על פי המחקר, ארגונים המפעילים גופי רכש יעילים, מדווחים על שולי רווח גולמי של 7.12% בממוצע, לעומת 5.83% בארגונים שביצועי גופי הרכש שלהם נמוכים יותר. כך, שולי הרווח של ארגונים בעלי גופי רכש איכותיים גבוהים ב- 15% משולי הרווח הממוצעים בתחומי העיסוק של כל חברה וחברה, וב- 22% משולי הרווח של ארגונים שביצועי הרכש שלהם מדורגים כנמוכים.

סקר מנהלי הרכש הראשיים (CPO) נערך על ידי מכון יבמ לערך עסקי, IBV, ומצביע על ההשפעה העסקית המהותית של ניהול רכש איכותי בדרך להבטחת יתרון תחרותי לחברה. הסקר מצביע על דרכים בהן יכול מנהל הרכש להרחיב את השפעתו באמצעות ייעול ושיפור ביצועים, הצגת תהליכים חדשים, וחשיפת תובנות חדשות במסגרת הנתונים הזמינים מרשת הספקים – המתורגמות לשורה תחתונה משופרת.

הסקר, הגדול מסוגו, הקיף 1,128 מנהלי רכש מ- 22 מדינות בצפון אמריקה, אירופה והמזרח הרחוק. 15% מהמשיבים הציגו ביצועים גבוהים במיוחד, בהגדרה המשקללת את יכולתם להשפיע ולקדם חדשנות בארגוניהם תוך שהם מצטיינים גם בביצועים הבסיסיים בתחום הרכש.

המחקר מזהה שורת פעילויות אופייניות משותפות לארגוני רכש מצטיינים:
הפקת תובנות באמצעות נתוני Big Data ושימוש בכלי ניתוח אנליטי, מאפשרים בחינה לעומק של הפעילות העסקית ורשתות הספקים, על מנת לזהות נקודות תורפה אפשריות. 83% ממנהלי הרכש בעלי הביצועים הגבוהים מצטיינים במינוף כלי ניתוח אנליטי, בהשוואה ל- 63% בלבד מקרב בעלי הביצועים הנמוכים יותר.

שיתוף פעולה איכותי בתוך הארגון ומעבר לתחומיו:
בעזרת כלי עסקים ברשתות חברתיות, מסתייע לארגונים לתקשר עם שותפיו החיצוניים. על פי המחקר, 80% מהארגונים בעלי הביצועים הגבוהים מדווחים על שיתוף פעולה בין מחלקות שונות דוגמת טכנולוגיות מידע, שיווק ומכירות - המהווה מקור לעוצמתם העסקית ועומד בצמרת סדרי העדיפות להשקעות נוספות. זאת, לעומת 45% בלבד מהארגונים בעלי הביצועים הנמוכים יותר, המדווחים על גישה דומה. ארגוני רכש איכותיים מזהים את היתרונות בשיתוף פעולה הדוק עם שותפים עסקיים, וצפויים לבסס בריתות אסטרטגיות. כך, למשל, ארגונים בעלי ביצועים גבוהים מפנים נתח גדול ב- 38% מההוצאה השנתית שלהם לרכש במסגרת שותפויות אסטרטגיות, בהשוואה לארגונים בעלי ביצועים נמוכים.

הסתגלות לתנאי השוק:
באמצעות שימוש בתובנות המבוססות על ניתוח Big Data ושיתופי פעולה, מתאפשר למנהלי רכש מצטיינים להיענות מהר יותר לשינויים הפנימיים והחיצוניים כאחד – החל משינויים בביקושים ועד להפרעות בשרשרת האספקה ולתכנון מחדש של מוצרים. על פי המחקר, 73% מבעלי הביצועים הגבוהים ביותר בתחום ניהול הרכש מציגים יעילות גבוהה באיסוף נתונים ותובנות מקהילת הספקים שלהם – לעומת 16% בלבד בארגונים המציגים ביצועים נמוכים.

ביבמ מאמינים כי ככל שחברות מתארגנות מחדש, על מנת לשפר את ההתמקדות בלקוח – משתנה תפקידו של מנהל הרכש: במקום אנשי משרד אחורי – הופכים מנהלי הרכש לבעלי תפקיד ברמת ההנהלה הבכירה. הם חייבים לנהל סיכונים העלולים לפגוע ברווחיות, וניצבים בעמדה המאפשרת להם לזהות ולמזער סיכונים ונקודות תורפה הקשורים בשרשרת האספקה, בזכות מעמדם הייחודי כמגשרים בין ספקים ובין לקוחות פנימיים, בתחומים שונים של הארגון. כך, יכולים צוותי רכש להשתמש בניתוח אנליטי של נתונים על מנת לשפר את חיזוי הביקוש ולזהות הזדמנויות לחיסכון במסגרת קטגוריות ההוצאה השונות.

על מנת להשפיע על הארגון ולהשתלב בהנהלה הבכירה, צריכים אנשי הרכש למנף את מעמדם הייחודי כמגשרים, ולשפר את כושר התגובה של הארגון לשינויים בתנאי השוק תוך מזעור סיכונים ושיכוך תנודות המחירים העלולות לסכן את שולי הרווח. הסקר קובע כי יישום שיטות מוכחות ופיתוח מושכל של תהליכי רכש מהווים מפתח להשגת יעדי ניהול הרכש.

המחקר של יבמ מצביע על מתאם גבוה בין ביצועים גבוהים של ארגון הרכש ובין ניהול יעיל של טכנולוגיות רכש. כך, למשל, 94% מהחברות בעלות הביצועים הגבוהים מאופיינות באפקטיביות גבוהה של טכנולוגיות הרכש שלהן, לעומת 44% בלבד מהחברות בעלות הביצועים הממוצעים או הנמוכים מהממוצע. מנהלי רכש מעריכים כי פתרונות בינה עסקית לניתוח ביצועי ספקים, ובכלל זה כלים להצגת תמונה כוללת של קשרי הארגון עם ספקיו ולוחות מחוונים לניתוח בזמן אמת של ביצועי רכש, יהוו תחומים מרכזיים להשקעות נוספות בשלוש השנים הקרובות.

ארגונים בעלי ביצועים גבוהים פונים גם אל עולם העסקים ברשתות חברתיות על מנת לפתח דרכים חדשניות לניהול צוותים כלל-עולמיים ולשיתוף פעולה עם ספקיהן.

המחקר מצא כי חברות בעלות ביצועים משופרים נוטות יותר להשתמש בכלים דוגמת מיקור המון
(crowd sourcing ), ולשתף פעולה בתהליכי פיתוח המוצרים עם ספקי המשנה שלהן.

רשימת לקוחות

צור קשר - פניה מהירה
מלא פרטים ונציג יחזור אליך
חזרה למעלה
פנייה מהירה
פרסם מכרז חינם

לפרטים
נוספים

תקליק ונתקשר
פרסם מכרז חינם